Microsoft, Google a Facebook naschvál využívajú tmavé vzory na oklamanie používateľov, tvrdí Nórska spotrebiteľská rada

Zrdroj: vlastný

Svetové spoločnosti ako Microsoft, Google, či Facebook, boli obvinené z používania nekalých praktík na oklamanie svojich používateľov. Aspoň to tvrdí Nórska spotrebiteľská rada, ktorá sa zamerala na využívanie tmavých vzorov na webstránkach a v iných produktoch týchto spoločností. Do hľadáčika rady sa dostal aj operačný systém Windows 10, ktorý taktiež neprospel zrovna najlepšie.

Tmavé vzory nabádajú používateľa, aby na ne neklikol

Podľa Nórskej spotrebiteľskej rady, sú tmavé vzory v dizajne webových stránok a iných aplikáciách, definované ako návrhy, ktoré sa snažia oklamať spotrebiteľov, aby robili rozhodnutia, ktoré prinášajú prospech spoločnosti. V skratke to znamená, že tmavá farba okien v používateľoch vyvolá reakciu, aby na dané okno neklikal. Táto praktika sa dá následne využiť pri zásadných otázkach, ktoré môžu používateľom výrazne pohoršiť, čo ale koncovým spoločnostiam vždy prospieva a hrá do kariet.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Microsoft je na tom spomedzi troch gigantov najlepšie

Podľa oficiálnych výsledkov Nórskej spotrebiteľskej rady to vyzerá tak, že Microsoft je na tom spomedzi všetkých troch svetových gigantov najlepšie. Zatiaľ čo Facebook a Google naďalej využívajú nekalé praktiky a nehodlajú ich odstrániť, Microsoft ide úplne inou cestou. Najnovšia aktualizácia operačného systému Windows 10 je o čosi viac zameraná na ochranu súkromia a zo systému sa vyparilo mnoho tmavých prvkov, ktoré mohli používateľov ovplyvniť. Rada ale taktiež poznamenala, že sa v systéme stále nachádza niekoľko podobných prvkov, ktoré dokážu zmeniť názor používateľa. Reč je napríklad o tmavých žiarovkách, namiesto svietiacich žiaroviek, alebo o šípkach, ktoré na rozdiel od tých „správnych“ nezasiahnu vybraný cieľ.

Počet odpovedí „áno“ a „nie“ je po aktualizácii vyrovnaný

Najlepším príkladom polepšenia sa v novej aktualizácií Windowsu 10, je zrejme samotná štatistika. Podľa oficiálnych štatistík, sa počet kliknutí na tlačidlá „nie“, vyrovnal počtu kliknutí na tlačidlá „áno“. Nórska spotrebiteľská rada prostredníctvom tejto štatistiky vyzdvihla, že aj zabehnuté dizajny a architektúry sa dajú bezproblémovo zmeniť tak, aby používateľov naďalej ovplyvňovali pri výbere ich odpovede.

Pokiaľ vás celá problematika zaujala, určite kliknite na odkaz nižšie a prečítajte si celú správu Nórskej spotrebiteľskej rady. Správu nájdete na tejto stránke.

Zdroj: mspoweruser.com, úvodný obrázok (vlastný)

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre