Takto by mala podľa spoločnosti Ford vyzerať križovatka budúcnosti. Žiadne semafory alebo stojace autá

Zdroj: Youtube - Ford Europe

Viete si predstaviť dokonalú križovatku, na ktorej by sa nenachádzali semafory a zároveň by na nej nemuselo zastaviť ani jedno vozidlo? Autá, ktoré od seba delí pár metrov jazdiace konštantnou rýchlosťou, pričom je všetko v rukách technológií. Znie to ako sci-fi, no podľa spoločnosti Ford, je práve takáto vízia tá správna. Všetky svetové metropoly trápia dopravné zápchy, tak prečo teda nevymyslieť systém, ktorý by dopravu dokonale skĺbil? Nie je to také jednoduché, no spoločnosť Ford nad touto myšlienkou pracuje už niekoľko rokov a dnes vidíme prvé výsledky.

Systém využíva už celkom zabehnutú technológiu

Experimentálny systém spoločnosti Ford, aktuálne známy pod prezývkou „Intersection Priority Mnagement“, využíva na komunikáciu medzi vozidlami technológiu V2V. Táto technológia je niečo ako „silnejšia“ WiFi pre komunikovanie medzi automobilmi. Jednotlivé autá môžu prostredníctvom tejto technológie medzi sebou zdieľať informácie o svojej polohe, smere jazdy a rýchlosti.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Využitie v praxi

Nová experimentálna technológia od spoločnosti Ford je aktuálne testovaná v meste Milton Keys v Anglicku. V praxi to funguje celkom jednoducho. Softvér zbiera dáta o všetkých vozidlách pred vybranou križovatkou, pričom neustále vyhodnocuje najlepšiu alternatívu prejazdu. Keďže sa jedná o autonómne vozidlá, systém môže ovládať rýchlosť, ale aj smer jazdy bez akéhokoľvek zásahu vodiča. Systém vďaka tomu môže jednotlivým vozidlám prikázať, ako a akou rýchlosťou majú križovatku prejsť. Výsledkom je prejdenie križovatky bez toho, aby muselo ktorékoľvek vozidlo zastaviť, treba si uvedomiť, že vozidlá v tomto prípade ignorujú všetky značky, či už hlavné cesty, vedľajšie cesty alebo semafory. Systém jednoducho zvolí takú alternatívu, aby boli obmedzenia jednotlivých automobilov čo najmenšie. Samozrejme, keďže systém vyhodnocuje najlepšiu možnú alternatívu, celý prejazd križovatkou je kvôli tomu „na tesno“. Automatický systém má ale všetko pod kontrolou a posádka sa tak nemusí ničoho obávať.

Využití komunikačnej technológie je hneď niekoľko

Dokonalý a plynulý prejazd križovatkou je výsledkom dvoj-ročnej štúdie, ktorú spoločnosť Ford vykonávala v anglických uliciach. Celý systém, ako aj technológia V2V, môže byť využitá aj na menej „futuristické“ funkcie. Bezdrôtová komunikácia medzi vozidlami môže byť využitá na upozorňovanie pred hroziacou kolíziou na najbližšej križovatke, poprípade na synchronizáciu so semaformi. Pri ešte lepšej integrácií, by mohla byť funkcia využitá aj na upozorňovanie na blížiace sa vozidlá s právom prednostnej jazdy (polícia, sanitka, hasiči atď.).

Zdroj: Ford

Na podobnom systéme pracuje aj Honda

Spoločnosť Ford nie je jedinou automobilkou, ktorá na danom systéme aktívne pracuje. Ďalším záujemcom o komunikačné V2V a V2X technológie je japonská Honda, ktorá svoj systém „Smart Intersection“ aktuálne testuje v meste Marysville, v americkom štáte Ohio. Systém od Hondy využíva kamery nachádzajúce sa na blízkych budovách, poprípade priamo na križovatkách. Vďaka viacerým pohľadom má systém, ale aj vodič, väčší prehľad o situácií na danej križovatke. Táto technológia by mohla byť využitá najmä na neprehľadných križovatkách, ktoré sú vo veľkých mestách častým „strašiakom“.

Reálne využitie je ale zatiaľ v nedohľadne

Obe technológie sú prakticky využiteľné, no zrejme nie v aktuálnej dobe. Ideálna premávka s pomocou technológie V2V, poprípade 5G siete, by bola dosiahnutá iba v prípade, ak by špeciálnym hardvérom disponovalo každé vozidlo cestnej premávky. Treba si ale uvedomiť, že dosiahnutie takéhoto stavu je takmer nemožné. Jedinou možnosťou by bolo obmedzenie vstupu do vybraných častí mesta pre vozidlá bez takejto technológie, poprípade vytvorenie smart mesta, kde by mohli byť využívané iba vybrané vozidlá.

Zdroj: digitaltrends.com, úvodný obrázok (Youtube – Ford Europe)

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre